Når går toget?

Etablering og opprettholdelse av elevferdigheter

9. mai 201409:00-10:45
Storefjelltoppen 1
Kategori
Praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Trude HoksrødHabiliteringstjenesten i Hedmark 
Kai-Ove OttersenHabiliteringstjenesten i Hedmark 
Abstract
Vi vil beskrive en intervensjon på en skole rundt ei jente på 12 år med diagnosene ADHD, Tourette syndrom og tvangslidelse. Jenta har mange ulike former for uønska atferd; fysisk utagering, verbal utskjelling/oppkalling, tising andre steder enn toalett og avkledning/ blotting. Jenta har rimelig gode skoleferdigheter, men deltok ikke i undervsining med klassen eller jevnaldrende på grunn av uønsket atferd. Fra mars 2013 iverksatte Habiliteringstjenesten en fireukers utprøving av ulike tiltak, der vi underveis fadet ut oss og lærte opp kommunalt ansatte både på skolen og i avlastningstilbudet. Tiltakspakka består av avtaleplan, tegnøkonomi, miljøregler for samhandling, organisatorisk og fysisk tilrettelegging, ekstinksjon av unnslippelse, prosedyrer for skadeavverging og ukentlig personalveiledning. I etterkant av intervensjonen har ansatte fra habiliteringstjenesten fulgt opp nesten ukentlig. Det er foretatt daglige registreringer, og disse vil bli presentert som grafer. Vårt fokus er på funksjonelle vurderinger av atferd, atferdsregistrering og databasert evaluering, framfor diagnoser og "hva som passer for barn med denne diagnosen".