Presisjonsopplæring - hva skal til?

10. mai 201411:15-13:00
Storefjelltoppen 2
Kategori
Anvendt
Format
Forelesning
Presentør
Tony RavndalOtrera AS 
Kjetil VikenHøyskolen i Lillehammer 
Anne-Line KihleHøyskolen i Lillehammer 
Abstract
Enslige mindreårige flyktninger som kommer til Norge må i løpet av svært kort tid tilegne seg mange ulike ferdigheter både i skole og samfunnsliv. En av fellesnevnerne for disse ungdommene er at de har mangler innen grunnleggende matematikk, spesielt i multiplikasjon og divisjon. Dette prosjektets målsetting var å undersøke om PO var en effektiv måte å tilegne seg multiplikasjonsferdigheter for disse ungdommene. Otrera AS og Høgskolen i Lillehammer gjennomførte i samarbeid et presisjonsopplæringsprosjekt hvor 8 enslige mindreårige flyktninger i alderen 18 - 19 år trente grunnleggende matematikkferdigheter. Alle de åtte ungdommene manglet grunnleggende ferdigheter i multiplikasjon og prosjektets hensikt var å legge til rette for læring av dette. Tre vernepleierstudenter gjennomførte treningen i to forskjellige bofellesskap, i løpet av en 8-ukers praksis. Det vil bli presentasjon av resultatene som er fremstilt i en multiple baseline design, hvor det har vært tilstrebet god vitenskapelig kontroll, med oppfølgingsmålinger av alle deltakerne. 7 av 8 ungdommer nådde målet for rate pr minutt. Det vil også bli en gjennomgang av rammebetingelser, motivasjonelle faktorer og individuelle tilpasninger som ble gjort. Det vil bli en drøfting av hva som skal til for å lykkes med tilsvarende treningsopplegg knyttet til forarbeid, datainnsamling, rammebetingelser og individuelle tilpasninger.