Begrepsdannelse som en Funksjon av ulike Betingete Diskriminasjonsprosedyre
24. apr 201517:15-18:45
Presentør
Constanse Lindås Nordenstam | ||
Steffen Hansen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Erik Arntzen | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Tidligere forskning vedrørende betinget diskriminasjon og respondering i henhold til stimulusekvivalens har i hovedsak fokusert på sammenlikninger av de molekylære variablene som forbindes med treningsstrukturene Many-to-One (MTO), One-to-Many (OTM) og Linear Series (LS). I denne studien undersøkes det spesifikt om treningsstrukturene OTM og LS leder til signifikante forskjeller med henblikk på begrepsdannelse—forming av stimulusekvivalensklasser. Tjue unge høgskolestudenter i alderen 20 til 25 år deltok i en mellomgruppedesign. Med ti i hver gruppe ble deltakerne trent til å danne tre 5-medlemsklasser i en mixed, simultan matching-to-sample prosedyre med henholdsvis OTM eller LS treningsstrukturer. Avhengig av oppnåelse av mestringskriteriet (90 %) ble deltakerne eksponert for en test, hvor det ble testet for stimulusekvivalensklasser, minimum 90 % korrekt i baseline-trente, symmetriske, transitive og ekvivalente relasjoner. Resultatene viser statistisk signifikante forskjeller mellom treningsstrukturene. Ni av ti deltakere i OTM-gruppen formet ekvivalensklasser, mens bare to ut av ti deltakere i LS-gruppen responderte i henhold til stimulusekvivalens. Mønster i reaksjonstider i forbindelse med trial-types, antall av noder i LS og korrekt versus feil respondering replikerer tidligere funn.