Bruken av LTM og forsterkning av selvstendige responser for å etablere en meningsfull atferdskjede.
24. apr 201517:15-18:45
Presentør
Mats Jarness | Ullevålsveien 34 Oslo Kommune Velferdsetaten | |
Petur Ingi Petursson | Ullevålsveien 34 Oslo Kommune Velferdsetaten | |
Line Konradsen | ||
Frode Hovland Søreide | ||
Stian Kårstad |
Abstract
Studien tar for seg forsterkning av selvstendige responser i opplæring av en atferdskjede hos bruker med autisme og tidvis utfordrende atferd ved fysiske berøringer. Opplæringsmålet for bruker var å etablere atferdskjeden «varme seg rundstykker». Tiltaksvariabelen var forsterkning av alle selvstendige responser (FR1) sammen med Least- to-most (LTM) prompting i et Total Task Completion (TTC) formatt . Effekten av tiltaksvariabelen ble evaluert med et ABC additive design. Resultatene viser at et lite inngripende tiltak som FR1 + LTM kan føre til at en bruker etablerer en atferdskjede på kun 11 opplæringsøkter. I tillegg viser en fase med kun LTM at mestring av atferdskjeden blir noe redusert.