Bruken av LTM og forsterkning av selvstendige responser for å etablere en meningsfull atferdskjede.

24. apr 201517:15-18:45
Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Mats JarnessUllevålsveien 34 Oslo Kommune Velferdsetaten  
Petur Ingi PeturssonUllevålsveien 34 Oslo Kommune Velferdsetaten  
Line Konradsen 
Frode Hovland Søreide 
Stian Kårstad 
Abstract
Studien tar for seg forsterkning av selvstendige responser i opplæring av en atferdskjede hos bruker med autisme og tidvis utfordrende atferd ved fysiske berøringer. Opplæringsmålet for bruker var å etablere atferdskjeden «varme seg rundstykker». Tiltaksvariabelen var forsterkning av alle selvstendige responser (FR1) sammen med Least- to-most (LTM) prompting i et Total Task Completion (TTC) formatt . Effekten av tiltaksvariabelen ble evaluert med et ABC additive design. Resultatene viser at et lite inngripende tiltak som FR1 + LTM kan føre til at en bruker etablerer en atferdskjede på kun 11 opplæringsøkter. I tillegg viser en fase med kun LTM at mestring av atferdskjeden blir noe redusert.