Fra tvang og makt til negleklipp med samarbeid
Eksempel på etablering av atferd ved hjelp av gradvis tilnærming
24. apr 201516:00-16:45
Storefjellhall 2
Presentør
Trine Skjervold | ||
Kristin Jonassen Wittner |
Abstract
Presentasjonen viser en 17 år gammel gutt med autisme og utviklingshemming som i utgangspunktet hadde få samarbeidsferdigheter.
Skolen fikk en henvendelse fra barnehabiliteringstjenesten med forespørsel om å starte opplæring av samarbeid i negleklipp. Boligen hadde tvangsvedtak for å få gjennomført negleklippingen.
Ved baseline førte synet av neglesaksa til at eleven bet seg i hånda og viste stor motstand ved å trekke til seg hånda, hyle og forlate elevrommet.
Målatferden ble etablert via 15 delmål. De 6 første delmålene gikk på å betinge synet av saksa positivt ved å få se en attraktiv musikkvideo på nettbrett/PC. De resterende delmålene etablerte samarbeid i gjennomføringen av negleklipping.
Det ble gjennomført generalisering til flere personer, ulike rom og arenaer.
Det vil bli presentert et eksempel av opplæringsprogram, målskjema, registreringer og resultat. Det vil bli vist bilder og video.
Målvalget ble vurdert som viktig å prioritere, med tanke på at dette er en ferdighet som er nødvendig i et livslangt perspektiv.