Matching-to-Sample Diskriminasjonsprosedyrer og Begrepsdannelse
24. apr 201517:15-18:45
Presentør
Jonas el Moutaouakil | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Steffen Hansen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Erik Arntzen | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Tidligere forskning innen betinget diskriminasjon og respondering i henhold til stimulusekvivalens, med henblikk på undersøkelse av treningsstruktur-forskjeller, har i hovedsak fokusert på sammenlikning av de molekylære variablene som forbindes med treningsstrukturene Many-to-One (MTO), One-to-Many (OTM) og Linear Series (LS). I denne studien undersøkes det spesifikt om treningsstrukturene MTO og LS leder til signifikante forskjeller med henblikk på begrepsdannelse—forming av stimulusekvivalensklasser. Tjue unge voksne i alderen 16 til 21 år deltok i en mellomgruppedesign. Med ti i hver gruppe ble deltakerne trent til å danne tre 5-medlemsklasser i en mixed, simultan matching-to-sample prosedyre med henholdsvis MTO og LS treningsstrukturer. Avhengig av oppnåelse av mestrings-kriteriet (90 %) ble deltakerne eksponert for en test, hvor det ble testet for stimulusekvivalensklasser, minimum 90 % korrekt i baseline-trente, symmetriske, transitive og ekvivalente relasjoner. Resultatene viser signifikante forskjeller mellom treningsstrukturene. Ti av ti deltakere i MTO-gruppen formet ekvivalensklasser, hvor imot ingen deltakere i LS-gruppen responderte i henhold til stimulusekvivalens. Mønster i reaksjonstider i forbindelse med trial-types, antall av noder i LS og korrekt versus feil respondering replikerer tidligere funn.