Opplæring for elever med matematikkvansker

24. apr 201511:15-13:00
Storefjellhall 1
Kategori
Anvendt
Format
Forelesning
Presentør
Hege Tryggestad 
Abstract
Presentasjonen gir en oppsummering av forskning gjort på effekter av spesialpedagogisk undervisning for elever med matematikkvansker, og skisserer hva som kjennetegner undervisningen med størst effekt. Videre beskrives effekten av individuell og intensiv matematikkopplæring gjennom en norsk versjon av Math Recovery kalt Summa Summarum. Deltagerne var fem elever i grunnskolealder (2., 3. og 4. trinn) med varierende utfordringer som for eksempel å telle opp til 20 prikker, identifisere og si tallene fra 1-20 samt å si tallene fra baklengs fra 10-1. Tre av barna var utredet av PPT i kommunen og mottok spesialundervisning på skolen, to av barna deltok i ordinær undervisning i sin klasse. Felles for dem var at de var blant de svakeste i klassen i matematikk. Intervensjonen foregikk over seks uker, med til sammen 30 økter à 30 minutter. Denne studien fikk resultater tilsvarende moderat til stor effektstørrelse, målt med standardiserte tester for matematikk. I gjennomsnitt hadde elevene i denne studien en fremgang i matematisk alder på åtte måneder.