Presisjonsopplæring og lesing i barneskolen
24. apr 201517:15-18:45
Presentør
Amalia Raluca Karlsen | ||
Anne-Lise Krosby | ||
Elin Magnusdottir | ||
Lars Rune Halvorsen | ||
Jon A. Løkke | Høgskolen i Østfold |
Abstract
Formålet med studien er å øke lesehastigheten til to barneskoleelever med svak leseevne. Elevene er tilknyttet en forsterket avdeling. Studien er basert på presisjonsopplæring (PO). PO fokuserer på hurtighet og leseforståelse. Det er foretatt en basislinjekartlegging og antall riktig og feil leste ord per minutt er ført inn i Standard EndringsSkjema (SES). Under tiltaksprosessen er det gjennomført gjennomsnittlig seks økter per uke. Øktene har en varighet på 20 minutter og inneholder fire til fem intervaller med kort pause mellom hvert intervall. Forsterkere er levert etter hvert intervall. I tillegg ble ukentlige nådde mål forsterket. Preferansekartlegging er gjennomført. Tiltaket varte i tre uker. Begge deltagere oppnådde minimum en dobling av antall riktig leste ord per minutt. Flyt blir sjekket ved akronymene RESA.