Bruk av Functional Assessment Interview og kontinuerlig FAK-analyse i kartlegging av problematferdens funksjon hos en elev på barneskole
Presentør
Linn Pfister | Høgskolen i Østfold | |
Madelén Eriksen | Høgskolen i Østfold | |
Lars Rune Halvorsen | ||
Sjur Granmo | ||
Jon A. Løkke | Høgskolen i Østfold |
Abstract
Hensikten med studien er å kartlegge problematferdens funksjon hos en elev i 2.klasse på en ordinær skole. Det ble foretatt et Functional Assessment Interview (FAI) av to lærere, og resultatene indikerte på at atferden kan være sosialt positivt forsterket ved oppmerksomhet, og sosialt negativt forsterket ved krav. Det ble utført forekomstregistrering hvor basislinjen viste at atferden varierte i frekvens, spesielt når elevassistenten var tilgjengelig og veiledet eleven under oppgaveløsing. Det skal videre bli utført kontinuerlig FAK-analyse for å danne en klarere hypotese på om atferden er sosial negativt forsterket eller sosialt positivt forsterket, eller opprettholdt av begge. Videre vil det bli utviklet et tiltak basert på funnene fra FAI og kontinuerlig FAK-analyse.