Effekt av Tidlig og Intensiv Opplæring basert på Anvendt Atferdsanalyse effekt hos Førskolebarn med Autismespekterforstyrrelse i Bergen kommune

Kategori
Anvendt
Format
Innlegg i symposium
Performers
Hege AarlieAvdeling Autisme, Bergen kommune 
Marianne Mjøs  
Roy TønnessenAvdeling Autisme, Bergen kommune 
Abstract
Siden 2005 har Bergen kommune gitt tilbud om tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse (TIOBA) autismespekterforstyrrelser (ASF). Fra 2011 startet vi å evaluere effekt av TIOBA ved å måle grad av autismespesifikk atferd og adaptive ferdigheter. Begrunnelse for å evaluere effekt av TIOBA på disse variablene var at reduksjon av autismespesifikk atferd og økning i adaptive ferdigheter antas å ha stor påvirkning på barnets videre språklige- og sosiale utvikling. Vi vil presentere resultater på Childhood Autism Rating Scale -2ed og Vineland Adaptive Behavior Scales, Second Edition hos barn med ASF (to til seks år) som mottok TIOBA mellom 2011-2016. Resultatene sammenlignes med tilsvarende studier i inn- og utland.