Effekt av Tidlig og Intensiv Opplæring basert på Anvendt Atferdsanalyse effekt hos Førskolebarn med Autismespekterforstyrrelse i Bergen kommune
Performers
Hege Aarlie | Avdeling Autisme, Bergen kommune | |
Marianne Mjøs | ||
Roy Tønnessen | Avdeling Autisme, Bergen kommune |
Abstract
Siden 2005 har Bergen kommune gitt tilbud om tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse (TIOBA) autismespekterforstyrrelser (ASF). Fra 2011 startet vi å evaluere effekt av TIOBA ved å måle grad av autismespesifikk atferd og adaptive ferdigheter. Begrunnelse for å evaluere effekt av TIOBA på disse variablene var at reduksjon av autismespesifikk atferd og økning i adaptive ferdigheter antas å ha stor påvirkning på barnets videre språklige- og sosiale utvikling. Vi vil presentere resultater på Childhood Autism Rating Scale -2ed og Vineland Adaptive Behavior Scales, Second Edition hos barn med ASF (to til seks år) som mottok TIOBA mellom 2011-2016. Resultatene sammenlignes med tilsvarende studier i inn- og utland.