Etablering av leseflyt for tre elever på 3. trinn ved bruk av presisjonsopplæring
Presentør
Anne Louise Finstad | Mjøsen bo- og habilitering AS |
Abstract
Tre elever skårer under kritisk grense på nasjonal kartlegging i lesing, 2. trinn. Studien har tatt sikte på å undersøke om elevene vil forbedre sine leseferdigheter gjennom en seks ukers intervensjon basert på Presisjonsopplæring. Elevene har trent fem dager i uken i 20 minutter daglig. Intervensjonen ble gjennomført ved hjelp av programmet «Tempolex, bedre leseferdigheter». Målet med treningen var å oppnå automatiserte avkodingsferdigheter og leseflyt hos deltagerne. Treningen er basert på høy intensitet og korte økter, fem minutter regnes som effektiv treningstid. Tempo og nøyaktighet er sentrale øvingsprinsipper. I studien er det benyttet Multiple Baseline Design (MBD) over tre deltakere, og inneholder 9 faser. Det er videre gjennomført pre- og posttest med standardisert kartlegging av leseferdigheter (Carlsten). Designen ble gjennomført over 11 uker fra pre- til posttest og det ble utført follow-up en uke etter posttest.
Data fra studien vil bli presentert.