Evolusjon og atferd: Evolusjonspsykologi, læring, og kritisk analyse av Selection by Consequences
Performers
Espen Sjøberg | ||
Leif E.O. Kennair | NTNU |
Abstract
Selection by Consequences blir gjennomgått fra et kritisk ståsted, med fokus på operant seleksjon og læringspsykologiens påvirkning av evolusjonspsykologi. Det Skinner definerer som operant seleksjon lider av svakheten av at arvemekanismen om overførsel fra foreldre til avkom ikke er tydelig definert, med unntak av når kulturell overførsel er brukt, slik som i mennesker og arter hvor foreldre fungerer som lærer. Vi argumenterer for at operant betinging er en mekanisme som kan forårsake variasjon som går gjennom naturlig seleksjon. Kulturell seleksjon lider av mangelen på en definerbar enhet av seleksjon, og kan hovedsakelig kun forklares via gruppeseleksjon. Gjennom artikkelen uttrykker Skinner også omstridte syn som naïv gruppeseleksjonisme, som innebærer at naturlig seleksjon kan velge ut egenskaper som er best for arten. Operant betinging og kulturell overførsel er allikevel aktuelle temaer innenfor moderne evolusjonsteori, hvor operant betinging er en mekanisme som tillater atferdsvariasjon innenfor en art, og kulturell seleksjon kan til en viss grad brukes innenfor moderne menneskelige kulturer. Videre diskuterer vi hvordan læringsteorier passer inn sammen med feltet evolusjonspsykologi, og hvordan det er et feilaktig inntrykk av at feltene motstrider hverandre. Vi foreslår at læring ikke er en forklaringsmodell hvis begrepet «læring» ikke klart defineres.