Foreldreopplæring i Pivotal Response Treatment

Kategori
Anvendt
Format
Innlegg i symposium
Performers
Marcus Drange Hansen  
Mari Østgaard  
Abstract
I følge Regional strategiplan for pasient og pårørendeopplæring 2013-2016 (HSØ) skal det «satses betydelig på opplæring av pasienter og pårørende slik at mennesker med langvarige tilstander/kroniske lidelser kan ha en mer aktiv rolle i egen behandling og omsorg» «Pasient og pårørende opplæring er ifølge spesialisthelsetjenesteloven, en av spesialisthelsetjenestens hovedoppgaver på lik linje med pasientbehandling, utdanning av helsepersonell og forskning» Viktigheten av foreldrenes rolle som samarbeidspartnere er vektlagt i de fleste opplæringsprogrammer for barn med autismespekterforstyrrelser. Også i Pivotal Response Treatment vektlegges involvering av familien og opplæring av foreldre. I Pivotal Response Treatment tilrettelegges det for læringsmuligheter i barnets naturlige miljø. Presentasjonen viser opplæring av foreldre, til førskolebarn med autisme, i språktrening basert på PRT og sier noe om omfang av opplæringen av foreldrene, viktige elementer og erfaringer gjort. Det vil vises film fra opplæringen/veiledningen av foreldrene.