Fra NEI til JA!
23. apr 201617:15-17:45
Storefjelltoppen 2
Presentør
Kjersti Lillefloth | Tonstad Skole | |
Harald Barstad |
Abstract
Autismetilbudet ved Tonstad skole ble presentert en elev som skulle begynne på ungdomskolen.
Eleven er diagnostisert med autisme, ADHD, Tourette syndrom og moderat psykisk utviklingshemming. Han er i tillegg medisinert for psykose (schizofren). Eleven hadde mye utagerende atferd i form av selvskading, angrep på personal og inventar. Selvstimulering forekom hyppig og den førte han inn i en tilnærmet psykotisk tilstand, der «fjernhet» og ødeleggelser var fokus. Eleven var omtalt som «Trondheims dyreste elev».
Eleven hadde gått på barneskole i sitt nærmiljø, med eget tilrettelagt tilbud (2 :1 bemanning). Mye av skoledagen gikk med til å begrense forekomst av utfordrende atferd uten særlig hell. Eleven ble også fratatt goder i et forsøk på å kontrollere atferden. Personalet unngikk mange samtaleemner eleven brakte på bane, av frykt for at uønsket atferd skulle oppstå. Elevens ønsker og verbale initiativ ble i liten grad imøtekommet.
Vi ønsker å presentere guttens utvikling etter at han begynte på ungdomsskolen hos oss. Metoder som ble brukt var avtaleplaner, forsterkningskartlegging, tydelige rammer, felles miljøregler, sosiale historier og korrekt bruk av forsterkning. Resultatet var reduksjon i utfordrende atferd og en mye mer fornøyd elev.