Utfordringer ved måling av språk og sosial kommunikasjon i studier av barn med ASD

Kategori
Anvendt
Format
Innlegg i symposium
Performers
Anders Johan Nordahl-HansenBjørknes Høgskole 
Abstract
Resultater fra forskning på tidlig intervensjon for småbarn med autisme er ikke entydige. Noe av årsaken til varierende resultater, spesielt når randomiserte kontrollerte design (RCT) benyttes kan ha ulike forklaringer som at kontrollen på studiene ikke er gode nok, eller at heterogeniteten blant deltagerne er for stor, eller at intervensjonene rett og slett ikke har den ønskede effekten. I våre studier har vi adressert noe av kjerneproblematikken som relateres til hvordan man skal måle effekter av intervensjoner. Våre resultater bidrar med kunnskap om hva som kan forventes når ulike måleinstrumenter blir benyttet, samt hvordan vi videre kan benytte disse instrumentene for å tilegne ny kunnskap om bakenforliggende faktorer og mekanismer som er med på å forme utviklingsstier hos barn med autisme.