Vil bruk av aktivitetsperm føre til reduksjon av uønsket atferd i frilek?
Presentør
Malin Lybæk Ro | Akershus universitetssykehus HF | |
Kamilla Bjølseth | Høgskolen i Østfold | |
Sjur Granmo | ||
Lars Rune Halvorsen | ||
Jon A. Løkke | Høgskolen i Østfold |
Abstract
I denne studien ble aktivitetsperm benyttet for å overføre ferdigheter fra treningsrom til en avdeling i ordinær barnehage. Målpersonen er et 4 år gammelt barn med forsinket utvikling. Barnet har mye uønsket atferd (erting, biting, slag) rettet mot andre barn i barnehagen. Ikke-eksperimentelle funksjonelle analyser indikerer at atferden er sosialt positivt forsterket, og forekommer når han ikke er opptatt i en aktivitet. Basislinjen tyder på at atferden forekommer særlig i frilekssituasjon. Aktivitetsperm er en måte å lære barn med blant annet autisme i å være mer selvstendige i en eller flere aktiviteter ved å følge en aktivitetsplan med et sett bilder eller ord som setter barnet i gang med en eller flere aktiviteter. Det er et tiltak som kan brukes for å redusere uønsket atferd, øke sosial interaksjon og selvstendighet. En pilotstudie har vist at barnet viser mindre uønsket atferd mot andre barn mens han jobber med aktivitetsperm ute på avdelingen.