Vil bruk av aktivitetsperm føre til reduksjon av uønsket atferd i frilek?

Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Malin Lybæk RoAkershus universitetssykehus HF 
Kamilla BjølsethHøgskolen i Østfold 
Sjur Granmo  
Lars Rune Halvorsen  
Jon A. LøkkeHøgskolen i Østfold 
Abstract
I denne studien ble aktivitetsperm benyttet for å overføre ferdigheter fra treningsrom til en avdeling i ordinær barnehage. Målpersonen er et 4 år gammelt barn med forsinket utvikling. Barnet har mye uønsket atferd (erting, biting, slag) rettet mot andre barn i barnehagen. Ikke-eksperimentelle funksjonelle analyser indikerer at atferden er sosialt positivt forsterket, og forekommer når han ikke er opptatt i en aktivitet. Basislinjen tyder på at atferden forekommer særlig i frilekssituasjon. Aktivitetsperm er en måte å lære barn med blant annet autisme i å være mer selvstendige i en eller flere aktiviteter ved å følge en aktivitetsplan med et sett bilder eller ord som setter barnet i gang med en eller flere aktiviteter. Det er et tiltak som kan brukes for å redusere uønsket atferd, øke sosial interaksjon og selvstendighet. En pilotstudie har vist at barnet viser mindre uønsket atferd mot andre barn mens han jobber med aktivitetsperm ute på avdelingen.