Auditorisk-visuell matching-to-sample hos kvinne med forsinket utvikling og autisme
Presentør
Ina Madelen Løkkevik | Høgskolen i Østfold | |
Anette Møller Nilsen | Høgskolen i Østfold | |
Linn Adriana Thomassen | Høgskolen i Østfold | |
Sjur Granmo | ||
Lars Rune Halvorsen | ||
Jon A. Løkke | Høgskolen i Østfold |
Abstract
Hensikten med studien er å etablere tre stimulusklasser med tre medlemmer hos en voksen kvinne med utviklingshemning og autisme. Metodedelen er en systematisk replikasjon av Arntzen, Lian og Halstadrø (2011). Klassene etableres med One-To-Many (OTM) treningsstruktur i en seriebasert protokoll. Medlemmene i hver klasse har arbitrære relasjoner til hverandre, hvor A-medlemmene i hver klasse består av auditive stimuli gitt av trener (A1 = ”ball”; A2 = ”sko”; A3 = ”kopp”), B-medlemmene er visuelle bilder (bilde av ball, sko og kopp, respektivt), og C-medlemmene av hver klasse (C1, C2, C3) er den korresponderende teksten (ball, sko og kopp). I posteren presenteres trening i den direkte trente AB-relasjonen (A1B1B2B3; A2B1B2B3; A3B1B2B3). I forkant av treningsprosedyren ble det gjennomført en preferansekartlegging ved bruk av modifisert Reinforcement Assessment for Individuals with Servere Disabilities (RAISD), og videre en direkte preferansekartlegging i form av multippel stimuluskartlegging uten erstatning. Vi presenterer resultater fra den trente AB-relasjonen og diskuterer fremtidig arbeid som innebærer blant annet trening av AC-relasjonen, og testing av transitivitet (BC-relasjon) og ekvivalens (CB-relasjon). Studiens nytte for deltakeren blir diskutert.