Effekt av Forsinket og Umiddelbar Feedback på Gjentatte Feil etter 30 Dager

Kategori
Eksperimentell
Format
Poster
Presentør
Katrine Sørgjerd Finstad 
Lars Halvorsen  
Abstract
Hensikten med denne studien var å undersøke forskjell på umiddelbar og forsinket tilbakemelding på gjentatte feil etter 30 dager. Metode: 30 deltakere mottok umiddelbar og forsinket tilbakemelding ved to flervalgstester som testet leseforståelse, i en innengruppedesign med repeterte målinger. Posttest ble tatt etter fem minutter, og oppfølgingstesten ble tatt etter 30 dager, med de samme oppgavene. Data ble registrert automatisk i programmet. Resultatene viste at forsinket tilbakemelding førte til flest gjentatte feil ved posttest, mens umiddelbar tilbakemelding førte til flest gjentatte feil ved oppfølgingstesten etter 30 dager. Det var stor variasjon i prestasjon i de ulike tilbakemeldings-betingelsene. Det kan indikere at begrepet tilbakemelding kan ha ulike funksjoner det kan være vanskelig å kontrollere for, til tross for veldefinerte operante prosedyrer. Ulike metoder for å undersøke tilbakemelding kan påvirke effekten av forsinket og umiddelbar tilbakemelding. Derfor kan det være hensiktsmessig å analysere begrepet tilbakemelding med fokus på funksjonen.