«Hjelp meg å bli forstått og sette ord på det jeg vil»

Etablering av en «snakkepad» for å fremme og utvikle kommunikasjonsferdigheter

6. mai 201717:15-18:00
Storefjellhall 1
Kategori
Praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Ragnhild Øines FrøsethBodø kommune 
Abstract
For barn og voksne uten et funksjonelt talespråk finnes det ulike alternative kommunikasjonssystemer. PECS er en metode som ofte blir brukt for å etablere et alternativ kommunikasjonssystem med bilder, symboler eller ordbilder. I tillegg finnes det både applikasjoner og andre teknologiske varianter. Casepresentasjonen omhandler en jente på 14 år uten funksjonelt talespråk med diagnosene Autisme, ADHD, epilepsi og utviklingshemming. I perioder viser jenta stor grad av frustrasjon og utfordrende atferd, hvor det har vært bemannet med 2:1 på skolen og 3:1 på avlastningen. Da jenta var 10 år ble PECS etablert. Til tross for at PECS var godt etablert viser ikke jenta interesse for å kommunisere slik hun tidligere gjorde. Det ble behov for å videreutvikle kommunikasjonssystemet og jenta fikk en Ipad med appen Widgit og som vi kalte «snakkepad». Her trykker hun på et bilde når hun vil kommuniser. Det å trykke på et bilde gikk mye raskere enn å levere et bilde, i tillegg så en reduksjon i problematferd, og bemanningen ble redusert til 1:1 i mange situasjoner. I casepresentasjonen vil erfaringer og utfordringer med å etablere «snakkepad’n» bli gjennomgått. Bilder og video vil illustrere arbeidet.