Symposium: Anvendt atferdsanalyse i skolen
Opplæring, strukturering og reduksjon av problematferd på individ- og systemnivå
5. mai 201709:00-16:00
Storefjelltoppen 1
Presentør
Jonny Finstad | Mjøsen bo- og habilitering AS |
Abstract
Vi har satt av en forelesningssal i en hel dag til å dekke temaet «Anvendt atferdsanalyse i skolen». Perioden frem til lunsj vil bli dekket av dette symposiet som viser hvordan forskjellige former for atferdsanalytisk metodebruk kan benyttes i skolen.
Symposiet vil etterfølges av tre alternative workshops som vil gi en fordypning i flere av temaene fra symposiet.
Når skolehverdagen domineres av unngåelse: Systematisk endringsarbeid for å øke tilgjengelighet for undervisning
- Einar Skyt Pedersen
- Silje Owren Ødemark
Fra enerom til klasserom
- Anniken Vig Hellerdal
- Astrid Hov
Alle får en og en for alle
- Anniken Vig Hellerdal
- Astrid Hov
Fra passiv/uønsket kommunikasjonsform til bruk av bilder og tekst som kommunikasjonsverktøy
- Anne Louise Finstad
Bruk av atferdsanalytiske opplæringsteknikker i klasserommet
- Anniken Vig Hellerdal
- Astrid Hov
Kompetanseoverføring til ansatte i skolen på system og individnivå
- Anne Louise Finstad
- Lene Degvold
Intervensjon basert på gruppekontigenser for å fremme bruk av sosiale ferdigheter i skolen.
- Knut-Aleksander Brath
Fra 49 til 0. Bruk av tradisjonelle styringsverktøy, med utradisjonelle redskaper i skolehverdagen
- Renate Jensen
- Sissel Ruud