Workshop: Anvendt atferdsanalyse i skolen I
Systemintervensjon og kompetanseoverføring
5. mai 201716:00-18:00
Storefjelltoppen 1
Presentør
Knut-Aleksander Brath |
Abstract
I klasserom og elevkonstellasjoner vil det være en rekke kontingenser som former både prososial og antisosial atferd mellom elevene og i deres relasjon til lærere. Det er umulig å kontrollere den enkelte elev sine kontingenser, derfor er man bedre rustet dersom man skaper en kultur som fremmer prososial atferd. Workshopen har som formål å gi et grunnlag for tilrettelegging og praktisk gjennomføring av tiltak rettet mot klasserom. Det innebærer gjennomgang av Tootling som et rent atferdsanalytisk tiltak, samt gjennomgang av populære programmer for sosial emosjonell læring (SEL). Det vil settes fokus på hvilke faktorer som sikrer best mulig utfall; kartlegging av behov -og egnethet, behandlingsintegritet og datainnsamling.
Denne workshopen er én av tre som etterfølger symposiet "Anvendt atferdsanalyse i skolen". Workshopen vil ha begrensninger i deltakerantall, og påmeldinger kan registreres underveis i det forutgående symposiet.