Workshop: Anvendt atferdsanalyse i skolen III
Individuelle og klassebaserte struktureringsverktøy
5. mai 201716:00-18:00
Grupperom 2 Syningen
Presentør
Anniken Vig Hellerdal | ||
Astrid Hov |
Abstract
Det finnes mange måter å lage dagsplaner på: muntlige, skriftlige, billedlige, symboler, objekter/konkreter, mobile varianter og dagtavler. En dagsplan skal være individuelt tilpasset ut fra elevens funksjonsnivå, og dagsplanen kan være en miks av de overnevnte. Dagsplanen skal gi en visuell oversikt over rekkefølgen på aktiviteter i løpet av skoledagen. En dagsplan gir en tydelig struktur for eleven og en tydelig og forpliktende struktur for personalet. Det vil variere fra elev til elev om det settes opp en plan for hele skoledagen, eller for en kortere periode. Dagsplaner kan også lages for hele klasser for enkelte fagtimer eller for hele skoledagen.
Workshopen vil bestå av en kort forelesning om etablering av dagsplaner og hvilke prinsipper vi lager dagsplaner til elevene på Frydenhaug skole og ressurssenter. Vi vil vise film og praktiske eksempler. I siste del får deltagerne praktisk øvelse i å lage dagsplaner både individuelt og for klasser gjerne ut fra case som deltagerne jobber med.
Denne workshopen er én av tre som etterfølger symposiet "Anvendt atferdsanalyse i skolen". Workshopen vil ha begrensninger i deltakerantall, og påmeldinger kan registreres underveis i det forutgående symposiet.