Effekt av tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse for førskolebarn med autismespekterforstyrrelse i Bergen kommune.
Performers
Roy Tønnesen | Bergen Kommune |
Abstract
Siden 2005 har Bergen kommune gitt tilbud om tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse (TIOBA) til barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Siden 2011 har vi evaluert effekten av TIOBA ved å måle alvorlighetsgraden av autismesymptomer og adaptive ferdigheter ved inntak og etter hvert år intervensjon. Formålet med denne studien var å evaluere effekt av TIOBA gitt til barn med ASF i Bergen kommune. Deltakerne i denne studien er barn med ASD (to til seks år). Intervensjonsgruppen er barn som mottok veiledning fra Avdeling Autisme mellom 2011 og 2015. Kontrollgruppen er barn som mottok vanlig spesialpedagogisk opplæring. Utfallsmål var Childhood Autism Rating Scale -2ed (CARS) og Vineland Adaptive Behavior Scales, Second Edition. Statistiske analyser viser at barna i intervensjonsgruppen hadde signifikant reduksjon i autismespesifikk atferd og signifikant økning i adaptive ferdigheter etter ett og to år med opplæring. Foreløpig konklusjon er at TIOBA gitt under kommunale betingelser kan gi klinisk betydningsfulle effekter.