Effekter av Tidlig Intervensjon for Barn med Autisme

Kategori
Andre temaer
Format
Innlegg i symposium
Performers
Christine LieSenter for Tidlig Intervensjon 
Sigmund EldevikOsloMet - Storbyuniversitetet 
Abstract
Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse (TIOBA) har blitt tilbudt gjennom Senter for Tidlig Intervensjon (STI) i Oslo Kommune siden 2000. Vi har tidligere publisert evalueringer av dette tilbudet i internasjonale peer-review tidsskrifter. Vi gjør nå en ny evaluering av tilbudet. Alle barn med autisme som har mottatt intervensjon gjennom STI mellom 2011 og 2017 er inkludert i studien. Barna ble testet ved inntak og etter omtrent to år med intervensjon. Effekter ble målt med en standardisert intelligenstest, et intervju med barnehagepersonal og foreldre som kartlegger generelt funksjonsnivå i hverdagen (kommunikasjon, selvhjelp og sosiale ferdigheter) og en sjekkliste som gir skårer for alvorlighetsgraden av autisme. Resultatene er sammenlignet med publiserte resultater fra andre sentra i inn- og utland. Foreløpig konklusjon tyder på at TIOBA gitt under kommunale betingelser kan gi klinisk betydningsfulle effekter både på intellektuell fungering, generell tilpasning i dagliglivet og autistisk atferd.