En elev og motivasjonen
Fra passivitet til aktivitet på skolen
28. apr 201809:00-10:45
Syningen
Presentør
Martin Olsson | Nordvoll skole og autismesenter | |
Julie Ruud-Lund | Nordvoll skole og autismesenter |
Abstract
Å holde motivasjonen oppe gjennom skoledager og år, kan være en utfordring for noen og enhver! En sympatisk, interessert og blid jente med ASD fikk over tid store utfordringer med dette. Jenta hadde i flere år både likt og gjennomført alle aktiviteter og hadde god måloppnåelse i skolemål.
I løpet av noen måneder sluttet eleven å delta i skolearbeid og annen aktivitet. Hun kunne sette seg ned og «streike» det meste av dagen. Å bevege seg utenfor avdelingen var spesielt vanskelig. Vi vil gå igjennom hvordan vi gradvis gjenopprettet "normalstatus" og gjorde skoledagen mer motiverende. Tiltakene ble utformet etter fortløpende analyser og systematisk endring av forsterkningsbetingelser som innføring av tegnøkonomi og gradvis økning av krav gjennom skoledagen.
Presentasjonen er en detaljert praktisk gjennomgang av tiltak og tilhørende analysearbeid. Det vil bli lagt frem noe data og vist til relevant teori/litteratur underveis. Stikkord: ASD, motivasjon, shaping, Changing criterion design, tegnøkonomi.