Stimulus Ekvivalens og N400
Elektrofysiologiske mål på etablering av ekvivalensklasser
27. apr 201817:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Guro Dunvoll | OsloMet, Oslo universitetssykehus, Akershus universitetssykehus | |
Erik Arntzen | OsloMet - Storbyuniversitetet | |
Torbjørn Elvsåshagen | Oslo universitetssykehus | |
Christoffer Hatlestad | Oslo universitetssykehus | |
Eva Malt | Akserhus universitetssykehus |
Abstract
Mål av hjernens aktivitet som EEG (elektroencefalografi) kan bidra til å øke vår forståelse av kompleks menneskelig atferd. N400 er et EEG-komponent som tolkes til å reflektere semantiske relasjoner mellom meningsbærende stimuli. To ord som står i relasjon til hverandre produserer ikke N400 responsen, mens to ord som ikke står i relasjon til hverandre gjør. Dette er også vist i studier hvor stimuli ikke er direkte trent. Dette pilot prosjektet består av to eksperimenter. Disse ble gjennomført med 6 frivillige deltagere som ble trent i tre klasser med tre medlemmer i hver med C stimuli som familiær. Etter trening og test av et utvalg av relasjonene i en Matching to Sample (MTS) prosedyre ble det gjennomført en priming prosedyre hvor relaterte og urelaterte stimuli par ble presentert. Under det første eksperimentet ble simultan matching benyttet mens det i det andre eksperimentet ble benyttet et 0 sekunders delay. Det ble også gjort andre justeringer fra det første til det andre eksperimentet som kortere test i MTS, færre stimuli presentasjoner under priming, endringer i størrelse på stimuli og varighet av stimuli presentasjon og inter-stimuli-intervall. Resultatene viser en signifikant forskjell mellom urelaterte og relaterte stimuli par i eksperiment to.
Resultatene viser hvordan eksperimentelle betingelser kan påvirke N400 og støtter tidligere funn om at N400 kan benyttes som elektrofysiologiske mål på etablering av ekvivalensklasser.