Svare på kategori spørsmål

Vil etablering av lytteratferd føre til økning av intraverbale ferdigheter?

27. apr 201817:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Kategori
Praktisk
Format
Poster
Presentør
Inger Karin AlmåsOsloMet - Storbyuniversitetet 
Line BørtveitOsloMet- Storbyuniversitetet 
Svein EikesethOsloMet - Storbyuniversitetet 
Abstract
I en barnehagehverdag blir det stilt en god del spørsmål, svarene vil være eksempler på intraverbal atferd. Begrensede ferdigheter innen denne verbale operanten vil blant annet føre til problemer med å føre en samtale med andre og utvikling av akademiske ferdigheter. Hos personer med forsinket språkutvikling og autismespekterforstyrrelse kan intraverbaler være svært begrenset eller fraværende. Kategorisering er vesentlig for begrepslæring og blir av Zantall, Galizio, Chritchfield (2002) definert som differensiell respondering til klasser av ikke identiske men diskriminerbare stimuli. Vi ønsket i denne studien å undersøke om etablering av lytteratferd vil føre til økt intraverbal atferd i form av å svare på kategori spørsmål. Deltager var et førskolebarn med Asberger syndrom. I tillegg ble de samme objektene i kategoriene testet for symmetri. Det ble benyttet et multiple probe design over tre sett med tre kategorier i hvert sett. Resultatene viste en økning av intraverbale ferdigheter innenfor de trente kategoriene.