Atferdsanalytisk behandling av selektiv mutisme
Etablering av vokal-verbal atferd hos en elev med selektiv mutisme
26. apr 201917:00-18:30
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Birthe Lundestad Høier | Allagi | |
Raymond Johansen | Allagi |
Abstract
Selektiv mutisme beskrives i diagnosemanualene som en tilstand som kjennetegnes ved at barnet er konsekvent taus i enkelte situasjoner, men snakker fritt i andre situasjoner. Formålet med denne studien er å etablere vokal-verbal atferd på skolen hos en elev på 6 år. Under baseline-registrering var det ikke registrert forekomst av vokal-verbal atferd. For etablering og øking av vokal-verbale responser arrangeres treningssituasjoner etter prinsipper for discrete trial trening (DTT) og incidental teaching samtidig med kriterieendring. Treningen er intensiv, foregår ca. 60 % av skoledagen, og består av økter med 10- 20 trials. Økning av vanskegrad skjer etter trinnvis liste når det er stabil respondering av vokal-verbal atferd for gitt trinn. Kriteriet for å gå opp et trinn er 80% mestring av avgitte responser over 3 økter, der prompt ikke er benyttet. Prinsipper for incidental teaching er benyttet i lek mellom øktene med DTT. Vokal-verbale responser øker stabilt likeløpende med endring av kriterier.