Etablering av emergente intraverbaler responser

Svare på når spørsmål

26. apr 201912:15-13:00
Storefjellhall 3
Kategori
Anvendt
Format
Forelesning
Presentør
Inger Karin AlmåsOsloMet - Storbyuniversitetet 
Sigmund EldevikOsloMet - storbyuniversitetet 
Svein EikesethOsloMet - storbyuniversitetet 
Abstract
Intraverbal atferd blir av Skinner (1957) definert ved en verbal stimulus som fremmer en verbal respons som ikke har en punkt-til punkt korrespondanse med den verbale stimulusen og blir opprettholdt av generaliserte betingede forsterkere. Det har i den senere tid blitt arbeidet med å utarbeide effektive opplæringsmetoder for etablering av intraverbaler hos barn som ikke etablerer slik atferd i naturlige situasjoner. I denne studien undersøkte vi om etablering av lytteratferd kan føre til emergente intraverbale responser, i form av å svare på når spørsmål. Deltagerne var fire gutter i alderen 9-12 år med autismespekterforstyrrelse. I tillegg ble det testet for emergente bidireksjonale intraverbaler. Det ble brukt et multiple probe design over tre sett med når spørsmål. Resultatene viste at etablering av lytteratferd førte til mestring av emergente intraverbale responser samt emergente bidireksjonale intraverbale responser. Det kan tyde på at prosedyren er en effektiv opplæringsmetode for etablering av intraverbal atferd