Framing effekter på impulsive valg

Kategori
Praktisk
Format
Innlegg i symposium
Performers
Yngve HerikstadHøgskolen i Østfold 
Abstract
Studier har vist at diskontering av utsatte og usikre forsterkere kan spille en sentral rolle i utviklingen av atferdsmønstre preget av overdrevent forbruk. Slike atferdsmønstre er blant annet kjennetegnet av repeterende valg av alternativer som gir umiddelbar/kortsiktig forsterkning (impulsive valg). Hvordan valgalternativer blir presentert, har betydning for de valgene folk gjør, til tross for at valgalternativene objektivt sett kan være like. Framing i denne sammenheng kan dermed relateres til hvordan spørsmål eller valgalternativer presenteres, eller «rammes» inn. For eksempel er det vist at deltakere gjør færre impulsive valg når valgalternativer eksplisitt inkluderer hva deltakeren velger bort i valget av ett alternativ fremfor et annet. I innlegget tas det sikte på å beskrive noen slike framing-effekter på diskontering, i lys av forskning. Implikasjoner diskuteres.