Workshop: Opplæringsmål og plan for igangsetting av tiltak
25. apr 201915:00-19:00
Grupperom 2 Syningen
Presentør
Silje Nikolaisen | Senter for tidlig intervensjon (STI) | |
Christine Lie | Senter for tidlig intervensjon (STI) |
Abstract
Barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASF) har i varierende grad behov for tilrettelagt opplæring for å lære ulike ferdigheter. Å tilpasse opplæringen til det enkelte barnet kan være utfordrende. Flere variabler kan påvirke dette, som: barnets læringsbehov, interesser/motivasjon, hvilke mål som er oppnåelige for barnet og passende innlæringsmetoder. Generalisering og vedlikehold av ferdigheter er videre viktig for at barnet skal nyttiggjøre seg det hen har lært. Det vil være en teoretisk gjennomgang. Videre vil vi øve på å lage opplæringsmål og en plan for igangsetting av målene som er basert på kartleggingsverktøy. Målene kan velges ut ifra områder som språk og kommunikasjon, sosiale ferdigheter, lek og selvhjelpsferdigheter. Deltakerne oppfordres til å ha med problemstillinger fra eget arbeidssted for bruk i øvelsene. Selv om vi i hovedsak har fokus på barn og unge med ASF, kan det også tilpasses for voksne og/eller barn med andre spesielle behov.