Effekter av sosiale- og ikke-sosiale stimuli på atferden til barn med autisme
24. apr 202012:15-13:00
Storefjellhall 1
Presentør
Svein Eikeseth | OsloMet - storbyuniversitetet |
Abstract
I denne presentasjonen rapporteres funn fra to studier hvor vi har undersøkt effekter av sosiale og ikke-sosiale stimuli på atferden til barn med autisme sammenliknet normalfungerende barn.
I studie 1 undersøkte vi om ros gitt med en glad stemme hadde en høyere forsterkningsvalens sammenlignet med ros gitt i en følelsesnøytral stemme. Rosen ble gitt både på barnas morsmål og på et fremmedspråk. Resultatene viser at for autismegruppen var empatisk ros gitt på barnas morsmål mer effektiv sammenliknet med nøytral ros. For de normalfungerende barna var det ingen forskjell på effektene av empatisk og nøytral ros. Når ros ble gitt på et språk som barna ikke forstod var det ingen forskjell på effekter av empatisk eller nøytral ros for hverken autisme- eller normalgruppen.
I studie 2 ble barna presentert for et nettbrett hvor de kunne velge mellom to typer filmer, en type med «sosialt» innhold og en type med «ikke-sosialt» innhold. De sosiale filmene var klipp som viste ansiktene til unge voksne eller ansiktene til hunder. De ikke-sosiale stimuliene besto av filmer med abstrakte, bevegelige geometrisk mønstre. Forsterker valensen ble også målt ved å benytte et progressiv ratio forsterkningsskjema, hvor vi målte hvor mange trykk barna var villige til å avgi for å få tilgang til filmene. Resultatene viser at de ikke-sosiale stimuliene hadde en høyere forsterkningvalens for barna med autisme sin atferd sammenliknet med normalgruppen. Dette gjaldt også når de sosiale stimuliene bestod av hundeansikter i stedet for menneskeansikter. Kanskje kan denne økte interessen for ikke-sosial stimuli forklare hvorfor barn med autisme responderer mangelfullt til sosiale stimuli.