Effekter av Systematisk Opplæring av Voksne med Autisme
Performers
Dragana Jankovic | OsloMet - storbyuniversitetet | |
Sigmund Eldevik | OsloMet - storbyuniversitetet |
Abstract
I oktober 2018 startet vi et prosjekt hvor vi ønsket å se på om voksne med diagnosen autisme og utviklingshemming kan få utbytte av en intensiv opplæring av ferdigheter. Den intensive opplæringen er basert på metoder som brukes innenfor tidligintervensjon. Deltageren er en 25 år gammel mann som har tilbud på et dagsenter i Oslo, mannen fikk 15 timer i uken med systematisk opplæring av et bredt spekter av ferdigheter. Treningen ble gjennomført i et egnet treningsrom som senere ble generalisert ut i miljøet. Det har blitt gjennomført globale målinger som Vineland, ABLLS-R, CARS, ABC og IQ ved bruk av Stanford-Binet-testen. Målingene ble tatt før intervensjonen, etter 6 måneder intervensjon og etter 12 måneder. Vi vil legge frem erfaringer og effekter av den intensive intervensjonen hos deltageren.