Etablering av emergente intraverbaler responser. Svare på spørsmål knyttet til kategorier

Kategori
Anvendt
Format
Innlegg i symposium
Performers
Inger Karin AlmåsOsloMet - storbyuniversitetet 
Frida Sandbæk SolliOsloMet 
Svein EikesethOsloMet - storbyuniversitetet 
Abstract
Intraverbal atferd blir av Skinner (1957) definert ved en verbal stimulus som fremmer en verbal respons som ikke har en punkt-til punkt korrespondanse med den verbale stimulusen og blir opprettholdt av generaliserte betingede forsterkere. Kategorisering er vesentlig for begrepslæring og blir av Zantall, Galizio, Chritchfield (2002) definert som differensiell respondering til klasser av ikke identiske men diskriminerbare stimuli. Det har i den senere tid blitt arbeidet med å utarbeide effektive opplæringsmetoder for etablering av intraverbaler, hos barn som ikke etablerer slik atferd i naturlige situasjoner. I denne studien undersøkte vi om etablering av lytteratferd kan føre til emergente intraverbale responser, i form av å svare på spørsmål knyttet til kategorier. Deltageren var en jente med autismespekterforstyrrelse. I tillegg ble det testet for emergente bidireksjonale intraverbaler. Det ble brukt et multiple probe design over tre sett med spørsmål knyttet til kategorier. Resultater vil bli gjennomgått og diskutert.