Hvordan systematisk tilrettelegge for endring av atferd ved å benytte DRO arrangert med tegnøkonomi for person med autismespekterforstyrrelse?
Performers
Kenneth Stenseth Tokstad | Ecura Bo og Habilitering |
Abstract
Eleven i denne studien viste mange gode kvaliteter, men var i varierende grad mottakelig for kravsituasjoner og uttrykte stor frustrasjon i enkelte situasjoner. Skolepersonell som fulgte eleven i det daglig mente problematferden økte uke for uke, som igjen var problematisk for alle rundt og ikke minst for eleven selv. Det var også i stor grad samstemthet mellom skolepersonalet at det var utfordrende å jobbe likt, samt vanskelig å håndtere de alvorligste situasjonene. Eleven uttrykte selv ønske om å oppholde seg mest mulig med klassen med medelever.
Presentasjonen belyser hvordan små endringer satt i system kan utgjøre en forskjell i skolehverdagen hos en elev med autisme og skolepersonellet som følger opp eleven. I baselinefasen forekom det gjennomsnittlig (IRT) målatferd hvert 9,5 minutt, mens underveis i tiltaket stabiliseres antall målatferd og IRT øker til 50 minutter, samtidig som det er en trinnvis økning i tiden mellom tokenslevering. Ved å anvende DRO arrangert med tegnøkonomi med hensikt å redusere bestemte typer atferd, ville skolepersonell komme i posisjon til å jobbe andre opplæringsområder.