Improved executive functioning in preschool children with autism after 15 months of early intensive behavioral training.
Performers
Jørn Isaksen | Sykehuset Innlandet HF |
Abstract
Bakgrunn: Mangler i eksekutive funksjoner er assosiert med autismespekterforstyrrelser (ASD). Mangler i eksekutive funksjoner er assosiert med dårlige atferdsmessige, sosiale, utdannelsesmessige og yrkesmessige utfall, og belyser viktigheten av å undersøke disse manglene hos barn med ASD. VI har undersøkt utviklingen av eksekutive funksjoner, hos førskolebarn med ASD, som mottar tidlig intensiv atferdstrening (EIBI).
Metode: Eksekutive funksjoner ble vurdert med Behaviour Rating Inventory of Executive Function - Preschool Version (BRIEF-P). Den ble gjennomført av foreldre og førskolelærere, på tidspunkt for diagnostisk vurdering og etter 12-15 måneders EIBI-intervensjon. Ti barn med ASD (M = 2,9 år, 9 gutter) deltok i studien. Reliabel Change Index (RCI) -poengsummer ble beregnet for hver av deltakerne for å undersøke hvorvidt det var noen signifikant endring i BRIEF-P T-poengsummer ved sammenligning av skårer før og etter behandling.
Resultater: Tre barn (30 %) viste en betydelig forbedring i eksekutive funksjoner basert på foreldre rangeringer. Fire barn (40 %) viste en betydelig forbedring i eksekutive funksjoner basert på førskolelærervurderinger.
Konklusjon: Våre funn indikerer en pålitelig forbedring hos 30-40% av førskolebarn med ASD som fikk EIBI over en periode på 12-15 måneder. Funnene tyder på at EIBI kan forbedre globale eksekutive funksjoner hos førskolebarn med ASD.