Lære barn å leke ved bruk av sufficient exemplar traning prosedyre

Kategori
Anvendt
Format
Innlegg i symposium
Performers
Marita KviaAsker Kommune 
Hanne ThorhallssonAsker kommune 
Abstract
EIBI-teamet i Asker kommune iverksatte et lekeprosjekt for barn med ASD i november 2019. Leketreningen går ut på at barna skal trenes opp i fem leketema. I hvert leketema er det utarbeidet 20 ulike responser. De 20 responsene skal deles inn i to ulike trinn (vokseninitiativ og deretter barnets initiativ) som vil da si at hvert leketema består av 40 trinn. Først skal trener presentere Sd og skal barnet lære å vise en respons basert på det som trener gjør (trinn 1). Etter mestring av trinn 1 så skal barnet lære å presentere samme Sd som trener har gjort i trinn 1 og så skal trener avgi en respons (trinn 2) og så videre. Målet er at barna etter tilstrekkelig trening begynner å vise nye adekvate lekeresponser som ikke er direkte trent. Data blir fremstilt som non-concurrent multiple baseline design på tvers av deltakere, non-concurrent multiple baseline design på tvers av leketema og i form av registreringer som viser antall trials i hvert trinn innenfor hvert leketema.