Skolevegringsatferd hos elever med nevroutviklingsforstyrrelser: årsaker, forebygging og tiltak
24. apr 202015:00-15:45
Storefjellhall 1
Presentør
Cathrine Orm | Fredrikstad kommune | |
Mette I. Mebostad | Østfold fylkeskommune | |
Stian Orm | Autismekonsult |
Abstract
Skolevegringsatferd er elevinitiert atferd der målet er å unngå skolen, og kan være under både negativ og positiv forsterkningskontroll. Unngåelsesatferden kan hindre individets utviklingsmuligheter. Praksiserfaringer og nyere forskning på feltet antyder at barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser som autisme, ADHD og Tourettes syndrom, kan være overrepresentert blant elever med skolevegringsatferd. Vår påstand er at atferdsanalyse er sentralt både for å forstå og behandle skolevegring. I forelesningen vil vi redegjøre for den nåværende evidensbasen om årsaker og assosierte faktorer til skolevegring hos elever med nevroutviklingsforstyrrelser. Deretter vil vi diskutere hvordan atferdsanalyse kan hjelpe oss til å forstå og identifisere funksjonen til skolevegingsatferd, og tiltak som kan være aktuelle for å forebygge og behandle skolevegring. Avslutningsvis vil vi identifisere kunnskapshuller i forskningslitteraturen om skolevegringsatferd hos elever med nevroutviklingsforstyrrelser, og komme med forslag til fremtidig forskning.