Teknikker fra atferdsaktivering og ACT for å bedre psykososial fungering hos enkeltelever og for bedring av læringsmiljø

Kategori
praktisk
Format
Innlegg i symposium
Performers
Birthe Lundestad HøierAllagi AS 
  • aksept- og forpliktelsesterapi
  • atferdsaktivering
  • psykososial fungering
Abstract
Skolen plikter å tilrettelegge for et godt psykososialt miljø for alle elever. I denne presentasjonen vil jeg illustrere hvordan teknikker fra atferdsaktivering og ACT kan være nyttige i møte med skoleelever som har psykososiale vansker, slik som symptomer på angst og depresjon. Det vil bli gitt eksempler på hvordan man kan kartlegge barnets verdier og hvordan monitoreringsskjema kan brukes til kartlegging. Tilpasning og bruk av monitoreringsskjema til barn, og hvordan planlegge og etablere verdibaserte aktiviteter, vil bli diskutert. Opplegget er tidseffektivt, og tar kun 5 til 10 minutter daglig å gjennomføre.