Avhengig av hva slags presentasjon du skal gi, er det ulike ting som er viktig for deg å vite og planlegge for. Det som imidlertid gjelder alle, er NAFO-styrets og programkomitéens takk for at dere gjør det meningsfullt for 600 personer å reise til fjells for denne langhelgen i mai.

Noe annet som også omfatter alle presentører, ihvertfall de som er til stede på hotellet på torsdag kveld, er NAFO-styrets invitasjon til en liten aperitiff før middag. Nærmere informasjon får dere etter ankomst på hotellet.

Om forelesninger, workshops og symposier

Første bud - møt opp i god tid, og senest 15 minutter før presentasjonen din skal starte. Det er alltid en risiko for at noe kan gå galt - en PC som ikke samarbeider, eller en mikrofon som er kranglete. Da er det verdifullt å ha noen minutter til feilretting. I de aller fleste tilfellene vil du finne en av NAFOs frivillige hjelpere som kan assistere deg med å få alt på plass.

I salen kan du forresten legge til grunn at det finnes prosjektor og lydutstyr slik at du kan vise frem lysark og eventuelt videosnutter. Noen symposier har eksterne bidragsytere over Zoom eller Teams. Dette skal også fungere helt uproblematisk i alle saler. Men pass på at PC-en eller Mac-en din har mulighet for tilkobling med klassisk HDMI-kabel. Hvis den ikke har det, er det viktig at du tar med en adapter.

Spesielt for symposier

Vi anbefaler på det sterkeste at det benyttes én felles PC eller Mac til alle presentasjonene i et symposium. Det er travelt i skiftene mellom innleggene, og risikoen for plunder og heft ved bytte av maskiner er erfaringsmessig betydelig. Chair bør ta ansvar for aktuell planlegging av dette for sitt symposium. Det er en god idé å samle inn alle foreleserne sine lysark på forhånd, og legge dem klare i en mappe som er lett å finne når det skiftes foreleser.

I programmet blir det oppgitt en kjøreplan med tider for alle symposiene. Vi er opptatt av at denne holdes så presist som mulig. Noen seminardeltakere ønsker kun å delta på enkeltinnlegg, og det er derfor viktig at de starter på den tiden som er oppgitt i programmet. Hvis dere ønsker endringer i den oppgitte kjøreplanen, så ber vi om å bli varslet så snart som mulig.

Introdusører til frittstående forelesninger

Til alle frittstående forelesninger vil programkomitéen avtale med en person som kan introdusere presentørene når forelesningen starter. I symposiene vil det være Chair som forestår introduksjoner. På workshops, som jo har et begrenset deltakerantall, blir det generelt ikke tilbud om introdusører. 

Tildelt forelesningssal kan bli endret

Det kan bli omrokkeringer i forelesningssalene. Vi forventer ikke å endre på noen tider, men du kan oppleve å bli flyttet til en annen forelesningssal enn det som er angitt i programmet nå.

Dere som skal presentere postere

I år er vi særlig stolte av å tilby den største postersesjonen i seminarets historie. Over 50 postere er oppført i programmet. Salen som skal huse postersesjonen er opptatt med annet program frem til kl. 13:15. Så snart salen er tømt for folk, vil hotellbetjeningen og frivillige fra NAFO iverksette omriggingen til postersal. Så snart plakatveggene er på plass, er det klart for at dere kan komme å montere posterne deres. De fleste har levert plakatfiler til oss, og vi vil ta med plakatene slik at dere kan hente dem i postersalen. Vi sørger for tegnestifter, tape og annet aktuelt festemateriell. Vi vil varsle deg senere om når du bør møte opp.

«Mobil-nettsider»

I dagene før NAFO-seminaret starter, vil vi flytte det meste av program- og seminarinformasjon fra de vanlige nettsidene våre, og over på "mobil-nettsidene" som er spesielt beregnet for bruk under seminaret. Sidene vil fungere nærmest som en app, selv om det altså strengt tatt er nettsider. All informasjon under seminaret vil bli tilgjengelig på disse sidene. Vi har allerede lagt inn noen funksjoner og oversikter, og flere vil følge i dagene før seminaret. Mobil-nettsidene finner du på https://seminar.atferd.no.

Lag en bio til programvisningene

Enten du er ny eller gammel i «NAFO-systemet», er det ganske sikkert mange deltakere som ikke vet så mye om deg. Dette kan du gjøre noe med gjennom å registrere en «Bio» på seminarsidene. Der kan du skrive noen linjer om utdanning, arbeid og interesseområder, og du kan laste opp et bilde av deg selv. Når du har laget en bio, vil denne være tilgjengelig for deltakerne direkte i programoversikten. Registrering av Bio er tilgjengelig på mobilnettsidene.